hf
REKLAMY
Pokud máte v plánu pod jakýkoliv článek vložit reklamu, buďte alespoň té slušnosti a napište pár slov týkajících se daného textu... Ráda vám pak vyhovím. :-)

Obrazy z Goza - Odjezd

29. června 2017 v 16:00 | Phera |  Cestování
Zdravíčko přátelé, je to přibližně měsíc a kus, co jsme já a můj drahý odcestovali na Maltu. Než začnu s vyprávěním, ráda bych vyjasnila některá geografická fakta.
Malta je souostrovní stát, který se nachází ve Středozemním moři a jedná se o nejmenší členský stát Evropské unie. Stát se skládá ze tří hlavních ostrovů - Malty (s hlavním městem Vallettou), Goza (hl. město Victoria) a z Comina. Mluví se tam anglicky a maltsky (řeč příbuzná arabštině) a jako platidlo užívají všudypřítomné Euro.

Náš "výlet" trval 7 dnů a celý tento čas jsme strávili na druhém největším ostrově Malty - na Gozu. Ačkoliv se mnohým může zdát, že na ostrově o rozloze 67 km² nebude nic zajímavého (anebo jen málo zajímavého), není to pravda. Ani týden nám nestačil k tomu, abychom si stihli všechno pořádně prohlédnout. Je tam zkrátka namáčklá jedna zajímavost vedle druhé a naše foťáky se prvních pár dnů nezastavily.

Upřímně, když jsem se dozvěděla, že na takovéto místo vůbec pojedeme, nevěděla jsem, jestli se mám těšit, či ne. Mým snem byly (a jsou) spíše destinace opačného rázu, např. Finsko, Dánsko, Island, kde bych mohla obdivovat božskou zeleň!
Ale co, letenky už byly na světě, a tak se prostě letělo! Musím říct, že ve výsledku byla takto výprava tím nejzajímavějším, co mě v mém kratičkém životě doposud potkalo. A nyní bych se to snažila nějak v krátkosti shrnout.

Největší nervák nastal již při balení - to brzo. Snažila jsem se balit podle seznamu a na nic nezapomenout. Ten den byl můj poslední zápočtový den v týdnu a už jsem na sobě cítila, že mám dost. Nechtělo se mi přemýšlet o každém tričku a o každé ponožce, ale bohužel… Nejen, že jsem musela přemýšlet nad svým kufrem, ale i nad kufrem svého drahého, což bylo ještě více vyčerpávající. Skončili jsme v půl jedenácté v noci a přísahám, že naše hádky byly skoro na rozchod.

Nejezdí se náhodou na dovolenou proto, aby si člověk mentálně odpočinul?

Druhého rána se vstávalo brzo. Úkol byl jasný, napřed se od nás přepravit na vlakové nádraží, dále vlakem do Prahy, v Praze se vymotat z nádraží a najít nějakou solidní městkou na letiště, což byl asi ten úplně největší problém, ale nebyl zase tak závažný a docela rychle jsme se zase zorientovali. Odbavení zavazadel proběhlo v pořádku, nasedli jsme dokonce do správného letadla a vzlétlo se!

Já nikdy neletěla letadlem, takže když začalo letadlo při vzlétání najednou couvat, popadla mě ohromná panika! Trpím nevolnostmi z jízdy a je jedno, jestli jedu autem, autobusem, nebo něčím úplně jiným - vždycky je mi chce zvracet. Co se mnou udělá letadlo, jsem zatím netušila, takže jsem si pro jistotku Kinedryl vzala. Bohužel mi hodně dlouho nechtěl zabrat.
Teď už vím, že jsem schopná zvracet i v letadle. To je super!

Po 2,5 hodinách letu jsme konečně dorazili na místo, ale úplně vyhráno nebylo. Před námi (přede mnou) bylo další přepravní peklo. Po letadle přišlo auto, které řídil přítelův švagr (vyzvedával nás), pak ještě trajekt a znova auto.
Trochu moc věcí v jeden den a na člověka, kterému se dělá špatně i na dřevěné lávce, protože se kýve. :D

Má první myšlenka v ten den byla: "Pane bože, já vidím palmu! Vždyť to je palma!". V tu dobu se mi v hlavě zrodila myšlenka, že zachytím/vyfotím každou palmu, kterou uvidím! Zprvu se to zdálo jako dost dobrý nápad, ale po sptření snad třicáté palmy, jsem to nějak vzdala.

Druhou myšlenkou bylo: "Sakra, tady je ale zima" V té době na celou Evropu přišlo veliké ochlazení a bylo opravdu hodně, hodně větrno.

První den se nesl ve znamení projížďky po ostrově, abychom viděli co a jak, až vyrazíme po ostrově sami. To jsme pak i učinili za pomoci městské. Jak se vlastně říká městské na ostrově? Ostrovní hromadná doprava?

Po projížďce bylo na programu první válení u pláže, ovšem jak už jsem zmínila, přišlo ochlazení a po převléknutí do plavek (což pro mě bylo nehorázně obtížné, protože jsem si napoprvé oblékla spoďáry obráceně) a rozestavění slunečníku, dek atd., jsme zjistili, že v moři se ten den tedy opravdu koupat nedá. Ne, že by byla voda chladná, ale bylo opravdu větrno. Nejen, že jsem v tento den uzřela poprvé moře, ale uzřela jsem rozbouřené moře, což pro mě byl dvojnásobný zážitek! V tu dobu jsem si snad poprvé pořádně uvědomila sílu vody (a to jsem ještě netušila, že se toto uvědomění může ještě zmnožit, ale o tom příště.) :)

Co naplat, museli jsme tedy sbalit věci a jelo se na pizzu. Když se nacházíte pod Itálií, je přímo povinnost si dát pizzu a vínko. Od té doby se každý večer nesl v duchu dobrého jídla (pizza byla často) a vínka. Tento zvyk jsem si převezla i do Čech (nejen zvyk, ale i pár lahvinek). :-D

Večer nastalo konečně ubytování! Hallelujah! Ne, že bych byla nevděčná a nevážila bych si toho, že nás hostitelé začali okamžitě tahat po různých místech, ale po celém tom dnu jsem toho měla tak akorát dost a těšila jsem se, až si lehnu a usnu.
Více by mi vyhovovalo, kdybychom se napřed ubytovali, v klidu převlékli, trochu vorazili a pak teprve vyrazili vstříc zážitkům. To je ale postupem času pouhý detail. :-)

Chápu, že úvodní články bývají povětšinou nuda, moc se v nich neděje a vše je takové moc obecné, ale jeden celý týden se zkrátka nedá odbýt jedním článkem, anebo pouhým výběrem fotografií a hotovo. Tyto deníkové záznamy jsou svým způsobem i pro mě (a možná převážně pro mě). Jen je trochu obtížnější si teď, po takové době, vše správně vybavit, ale to se podá! Nebojte!
Příště se pokusím psát přímo na cestách. Za pár týdnů nás čeká týdenní cesta do Vizovic, takže si vyzkouším, jak mi to půjde. :-)

Pokud jste se dopracovali až sem, tak vám děkuji a zároveň vám popřeji hezký den.

Phera

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.